Fina priser till Luleå kommun

Igår tilldelades kommunikationskontoret ett andrapris och ett tredjepris när Svenska Publishingpriset delades ut i Stockholm. I mars kom kommunikationskontoret på andra plats när branschorganisationen Sveriges Kommunikatörer delade ut Stora Kommunikatörspriset.

Kommunikationskontoret var nominerad i två klasser i Publishingpriset, där Sveriges bästa kommunikationsarbeten premieras. I kategorin ”filmer som marknadsför destinationer” tävlade kommunens XOXO-filmer mot Sunne, Varberg, Härnösand och Örebro. Luleå kommun erövrade en tredjeplats.

I kategorin ”Magasin geografiska områden” tävlade Luleå mot JM, Skåne och Gotland där Luleå kom på andra plats. Kommunikationskontoret var nominerade till Publishingpriset i samarbete med Vinter kommunikationsbyrå.

Luleå kommuns filmer XOXO samt magasinet Luleå Story tävlade i Svenska Publishingpriset.

Tidigare i år hamnade kommunikationskontoret på delad andra plats, tillsammans med MSB, när organisationen Sveriges Kommunikatörer delade ut Stora Kommunikatörspriset 2019 i kategorin ”Bästa kommunikation offentlig organisation” med följande motivering:

”Luleå kommuns kommunikationskontor har genomfört insatser med tydlig förankring i kommunens övergripande målsättningar. Genom att arbeta proaktivt och strategiskt har kommunikationen skapat påvisbara resultat, vilket bland annat deras folkbokföringskampanj har gett uttryck för. Arbetet är ett föredömligt exempel på kommunikation som skapar värde för medborgarna.”

– Det är många som är inblandade i framgångarna eftersom framgångsrikt kommunikationsarbete handlar om ett lagarbete, där man ger kommunikation en möjlighet att komma in tidigt i processen för att kunna bidra till största möjliga verksamhetsnytta. Men visst är det kul att vårt arbete i Luleå kommun uppmärksammas nationellt, säger kommunikationschef Roger Jönsson.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Roger Jönsson
Bild: Karin Kemi

Logotyp