Anpassade plogturer
Att avgöra vilka insatser som ska sättas in vid vilken tidpunkt kräver förståelse och erfarenhet.
– Det enklaste som finns är om det kommer 15 centimeter snö mitt i natten. Men när vädret varierar är det svårt att bedöma hur man ska göra och hitta rätt tidpunkt att agera. Det beror främst på temperaturen, vinden, tid på dygnet och vad prognoserna säger. Vi vill ju att det ska vara nyplogat på morgonen när folk åker till jobbet. Men det går inte om snön kommer vid den tiden. Plogförarna behöver också återhämta sig efter att ha varit ute på en plogsväng, säger Anders Stenlund.
Kommunen undviker att ploga mellan klockan 07-09 på morgonen eftersom många rör sig ute på vägarna då. När plogningen vid ett normalt snöfall inleds tar det fem timmar innan gång- och cykelvägar och större vägar är plogade, sedan återstår villagatorna.
– Plogningen är bara för att ta sig fram. Två dagar efter ett riktigt snöfall, då allt efterarbete är klart, ser man att det är jäkligt fint ute, säger Anders Stenlund.
Alla behöver ta sig fram
– Vi har väldigt hög standard på vinterväghållningen i Luleå jämfört med andra ställen, säger Mikael Sundvall, som är avdelningschef på Stadsbyggnadsförvaltningen.
Standarden är hög, men förväntningarna är också höga och felanmälningarna är många varje vinter. Väghållningen och snöröjningen berör alla. När snön faller jobbar personalen ibland dygnet runt och har svårt att vara överallt samtidigt. På kommunens webbplats Länk till annan webbplats. kan alla lära sig mer om hur kommunen arbetar och prioriterar vinterväghållningen.
– Det är roligt att arbeta med något som verkligen berör luleåborna i deras vardag, säger Mikael Sundvall.
Under en snittvinter baserad på de senaste tolv åren kostar väghållningen 44 miljoner kronor. När snömängderna blir stora och snön kommer utspritt över en period ökar kostnaderna. Plogningen utgör ungefär en tredjedel av kostnaderna för vinterväghållningen. Resten av kostnaderna står snöbortforsling, underhållshyvling, skötsel av snötippar, halkbekämpning, markvärme, sandupptagning, upptining av trummor och brunnar, plogskador och utsättning av plogpinnar för.
– Skillnaden på en billig och en dyr vinter är 21 miljoner kronor, säger Mikael Sundvall.