Så blir Luleås nya vintrar

Klimatet i Luleå förändras. Under de senaste 25 åren har mängden nederbörd ökat i Luleå och medeltemperaturen har stigit med 2 grader. Några som anpassar sig till förändringarna i klimatet är personalen som sköter vinterväghållningen.

Anders Stenlund på gatudriften är ansvarig för vinterväghållningen i Luleå kommun.

– De senaste fem åren har vintervädret varierat mycket år från år, det går inte att veta hur det ska bli. Under fjolåret hade vi ingen blida under en tre månader lång period. Sen har vi vintrar där det varierar mellan slask och kyla, säger Anders Stenlund.

– Vi kan konstatera att de senaste tio åren har vi grusat mer. Det beror både på ökade förväntningar från Luleåborna och yrkestrafiken och mer ishalka, fortsätter han. 

 

Traktor vid snötipp

Större snömängder innebär större kostnader för Luleå kommun.

Anpassade plogturer

Att avgöra vilka insatser som ska sättas in vid vilken tidpunkt kräver förståelse och erfarenhet. 
– Det enklaste som finns är om det kommer 15 centimeter snö mitt i natten. Men när vädret varierar är det svårt att bedöma hur man ska göra och hitta rätt tidpunkt att agera. Det beror främst på temperaturen, vinden, tid på dygnet och vad prognoserna säger. Vi vill ju att det ska vara nyplogat på morgonen när folk åker till jobbet. Men det går inte om snön kommer vid den tiden. Plogförarna behöver också återhämta sig efter att ha varit ute på en plogsväng, säger Anders Stenlund.

Kommunen undviker att ploga mellan klockan 07-09 på morgonen eftersom många rör sig ute på vägarna då. När plogningen vid ett normalt snöfall inleds tar det fem timmar innan gång- och cykelvägar och större vägar är plogade, sedan återstår villagatorna.

– Plogningen är bara för att ta sig fram. Två dagar efter ett riktigt snöfall, då allt efterarbete är klart, ser man att det är jäkligt fint ute, säger Anders Stenlund.

Alla behöver ta sig fram

– Vi har väldigt hög standard på vinterväghållningen i Luleå jämfört med andra ställen, säger Mikael Sundvall, som är avdelningschef på Stadsbyggnadsförvaltningen.

Standarden är hög, men förväntningarna är också höga och felanmälningarna är många varje vinter. Väghållningen och snöröjningen berör alla. När snön faller jobbar personalen ibland dygnet runt och har svårt att vara överallt samtidigt. På kommunens webbplats Länk till annan webbplats. kan alla lära sig mer om hur kommunen arbetar och prioriterar vinterväghållningen.

– Det är roligt att arbeta med något som verkligen berör luleåborna i deras vardag, säger Mikael Sundvall.

Under en snittvinter baserad på de senaste tolv åren kostar väghållningen 44 miljoner kronor. När snömängderna blir stora och snön kommer utspritt över en period ökar kostnaderna. Plogningen utgör ungefär en tredjedel av kostnaderna för vinterväghållningen. Resten av kostnaderna står snöbortforsling, underhållshyvling, skötsel av snötippar, halkbekämpning, markvärme, sandupptagning, upptining av trummor och brunnar, plogskador och utsättning av plogpinnar för.

– Skillnaden på en billig och en dyr vinter är 21 miljoner kronor, säger Mikael Sundvall.


Diagram vintertemperatur
Diagram vinternederbörd

Klimatförändringarna gör att vintrarna i Luleå blir varmare. Samtidigt ökar nederbörden. Diagrammen visar utvecklingen i ett scenario där världen inte har klarat av att minska utsläppen av växthusgaser.

Tio besvärliga dagar per vinter

I Luleå prioriteras plogning av gång- och cykelvägar före bilvägar och villagator. Om vintern är det självklart att ha dubbdäck på bilen och vinterskor på fötterna. Men hur gör vi med cykeln?

– Vi kommer aldrig komma ifrån driftstörningar helt och hållet. Det är nog ungefär tio dagar per vinter som det är besvärligt att cykla. Men om man använder dubbdäck på cykeln på vintern precis som vi gör på bilar så klarar cykeln många underlag. Det är också viktigt att cyklisterna tänker på att vi har många vägar där cyklister och fotgängare ska samsas och att man visar hänsyn, säger Anders Stenlund.

Varmare och blötare i framtiden

Under de närmaste åttio åren beräknas medeltemperaturen i Luleå att öka med ungefär 6 grader jämfört med perioden mellan 60-talet och 90-talet. Vintern kommer att påverkas mest. Mängden nederbörd ökar och skyfall blir vanligare. Växtsäsongen förlängs med två till tre månader. Perioden med snö förväntas bli drygt en månad kortare.

– Vi väntar oss mer nederbörd i framtiden. De närmaste tio åren kan vi inte lägga om beredskapsstyrkan på något sätt, vi måste vara förberedda på både mycket snö men även att åka ut och grusa ofta. Det kommer att vara en blandad kompott länge till.

– I fjol hade vi den värsta snövintern i modern tid. Sånt kommer ju att komma igen. Det enda vi vet säkert är att vi går mot en ny istid, hur det blir innan det är oklart, säger Anders Stenlund

Vad tycker du själv om för vinterväder?

– Visst ska det vara vinter med snö, det behöver inte vara snörekord eller sträng kyla. Att ha det som vi hade det i november när det bara är svart är inget kul. Jag vill ha en vit jul.

FAKTA

  • Luleå kommun jobbar med klimatfrågan på två sätt.
  • Det ena är att begränsa utsläppen av växthusgaser, det andra är anpassning till det nya klimatet.
  • Nästa istid beräknas inträffa om mellan 50 000 och 100 000 år.

DELA VIA SOCIALA MEDIER

Text: Malin Svedjeholm

Foto: Joakim Höggren och Susanne Sjölund

Diagram: SMHI

Logotyp