Cykelskolor - en folkhälsoinsats

Kommunens populära cykelskolor började som ett projekt via kommunens pott för sociala investeringar. Nu har skolorna hållits under två säsonger och lett till många nya cyklister på Luleås vägar.

I Sverige finns en stark cykelkultur där det ingår i föräldraskapet att lära barnen att cykla. I många länder, även i Europa, saknas detta. Cykelskolorna startades för att göra möjligt för fler att cykla som motion, för transport och för nöjes skull.

– De som går cykelskolan kommer oftast från kulturer där man inte brukar lära sig cykla. Vi har inte begränsat oss när vi har bjudit in, cykelskolan har varit öppen för alla grupper och åldrar, säger Helena Lindvall, projektledare på Stadsbyggnadsförvaltningen.

Tre cykelstudenter på Porsön 2018.

Förra året genomfördes cykelskolor i Råneå, på Porsön, Hertsön och Tuna. Intresset visade sig vara stort. Många gick cykelskolan och flera hörde av sig och visade intresse för fler tillfällen. Projektledningen lade också märke till att människor dök upp från olika delar av kommunen oavsett i vilket område utbildningen hölls.

Det är framför allt vuxna som vill lära sig cykla, men dessa har ibland med sig sina barn. Då kan barnen rita, spela spel eller leka medan föräldrarna övar sig. Under maj 2019 genomfördes cykelskolan i centrala stan.

– De 25 platserna på skolan blev fullbokade ganska fort, dock har en del av de anmälda inte dykt upp. Vi funderar på att ordna en drop in-cykelskola i höst med anledning av detta, säger Helena Lindvall.

Cykelskolorna genomförs i samverkan mellan stadsbyggnadsförvaltningen, arbetsmarknadsförvaltningen, Cykelfrämjandet och Hyresgästföreningen. Cykelfrämjandet har stått för ett utbildningsmaterial och arbetsmarknadsförvaltningen har engagerat sig i att nå ut till målgrupperna.

– När vi startade projektet hade vi i åtanke att kunna fortsätta med verksamheten. Vi byggde upp en organisation, köpte in cyklar och utbildade instruktörer. När vi körde igång i år var allting färdigt, vi hade koner, verktyg och lekmaterial till barnen, säger Helena Lindvall.

Helena Lindvall

Helena Lindvall framför cykelkartan.

Ett givande arbete

Samtliga som jobbat med att lära andra att cykla har beskrivit hur det är berikande och roligt. För att bli cykellärare ska man såklart kunna cykla, men också vara positiv och vilja dela med sig av sin kunskap till andra. Instruktörerna har också gått en utbildning.

– Cykelskolorna är sociala och roliga. Som instruktör får du mycket tillbaka, cykelstudenterna är tacksamma och glada att få hjälp. Det är väldigt roligt att vara ledare. Vi behöver alltid instruktörer. Man kan också vara med och bara prata och vara social. Flera av deltagarna har sagt att det var ett bra tillfälle att få träna svenskan, säger Helena Lindvall.

När cykel saknas

– En del av de som har kommit till cykelskolan kan redan cykla, men har ingen cykel och kommer för att få tillfälle att cykla. Därför hade vi en cykelloppis på Sommargatan förra året och i år en auktion för omhändertagna, övergivna cyklar. Vi hade också utlåningscyklar på sommargatan förra året, de var jättepopulära. Vi ser problemet och behovet av cyklar och har med oss tankarna på någon typ av organisation kring detta, säger Helena Lindvall.

FAKTA

  • Cykelskolorna startade som projektet #luleåcyklar.
  • Pengar för folkhälsoinsatserlänk till annan webbplats kan sökas av alla aktörer som vill främja hälsa och trygghet i samverkan med kommunen.
  • Det går att söka upp till 1 miljon kronor per år.

Text: Malin Svedjeholm

Foto: Helena Lindvall & Luleå kommun

14 juni 2019

Logotyp